Як запустити продажі на маркетплейсах в Україні?

Як запустити продажі на маркетплейсах в Україні? - 611117753d00e344460213 768x440

Інструкція для українського інтернет-магазину.

Маркетплейс — це майданчик для продажу товарів в інтернеті. Фактично це «сайт-вітрина», де різні продавці виставляють свої товари, а покупці можуть зручно купити їх в одному місці. Маркетплейси виникають на основі власних магазинів (Rozetka, Kasta) чи від початку створюються такими (Prom.ua).

У кожного маркетплейсу є свої правила щодо маркування, пакування, оформлення товарів на сайті тощо, дотримання яких гарантує діяльність магазину на маркетплейсі.

Для чого потрібні маркетплейси?

Маркетплейси — це відносно легкий спосіб вийти в онлайн для офлайн-магазинів та комфортний старт для новачків в інтернет-продажах.

За статистикою червня цього року на prom.ua заходили понад 36 мільйонів юзерів! 

Епіцентр надає дані у 17 мільйонів онлайн-покупців на місяць. Kasta звітує про 400 000 відвідувачів на день. Rozetka посідає 5-те місце за відвідуваннями серед всіх інтернет-сайтів України. Продавати за допомогою таких гігантів легше. Чи ні? Зараз з’ясуємо!

Серед плюсів роботи з маркетплейсами:

  • доступ до великої аудиторії
  • відсутня потреба у власному сайті або можливість скористатися конструктором (наприклад, на prom.ua)
  • реклама (таку опцію пропонують Rozetka, Епіцентр)
  • участь в акціях від маркетплейса
  • власна сторінка магазину (Епіцентр, Rozetka)

Звісно, є й мінуси:

  • високі комісії
  • необхідність сплачувати аванс
  • повільне виведення коштів
  • велика кількість конкурентів
  • жорсткі умови щодо маркування товарів

Стати партнером маркетплейсу — гарна нагода для тих, хто не хоче чи не має можливості робити інвестиції у власний сайт, просування, але хоче продавати в інтернеті.

Як почати продавати на маркетплейсі?

Перед стартом співпраці ретельно вивчіть всі вимоги маркетплейсу та подумайте, у який спосіб ви зможете їх забезпечити. 

Існує 3 основних сценарії фулфілменту під час взаємодії з маркетплейсом:

  1. Фулфілмент від маркетплейса (FBMP — Fulfillment by MarketPlace). Продавець відвантажує свій товар на склад маркетплейсу, там його маркують, упаковують і реалізовують. 
  2. Власний фулфілмент (FBM — Fulfillment by Merchant). Маркетплейс виступає посередником між продавцем і покупцем. У такому випадку продавець самостійно комунікує з покупцем, займається повним циклом логістики, надсилає замовнику товар.
  3. Фулфілмент на аутсорсингу (FBO — Fulfillment by outsourcing). Це рішення, коли за умовами маркетплейсу фулфілмент або невигідний, або й взагалі неможливий. Магазин делегує логістику фулфілмент-оператору. Той зберігає товар на складі, упаковує, доставляє. За додатковими домовленостями може взяти на себе й операційну роботу щодо комунікації з покупцями. 


Є й маркетплейси, що дають декілька варіантів на вибір. Наприклад, в Rozetka можна продавати самостійно або ж стати постачальником інтернет-магазину. Каста пропонує 2 опції: можна віддавати замовлений товар щодня для подальшої реалізації або ж самостійно займатися логістикою. 

Після того, як обрали комфортний для себе сценарій, можна розпочинати реєстрацію. Правила різних сервісів різняться, та загальний порядок наступний:

  1. Подайте заявку
  2. Надайте дані про компанію, товари, контакти
  3. Вишліть необхідні документи


Іноді ще потрібно обрати формат співпраці, якщо маркетплейс дає вибір. Також деякі майданчики вимагають внести певний внесок на баланс (аванс чи гарантійний рахунок, зокрема, доведеться сплатити в Касті та Епіцентрі).

Після цього можна завантажувати товари. Зверніть увагу, що у низки майданчиків є можливість зробити це автоматично: з вашого сайту за допомогою спеціального модуля, з файлу Excel, завдяки інтеграції з іншими сервісами чи по API.


Чек-лист ідеального запуску на маркетплейсі

  • Підготуйте всі необхідні документи

Ознайомтеся з правилами на офіційному сайті обраного маркетплейса. Зверніть особливу увагу, працюють з ФОПами чи юридичними особами, категорії заборонених для продажу товарів та умови майданчика.

  • Вивчіть конкурентів, які вже працюють на маркетплейсах

Це дасть розуміння, чи асортимент та ціни вашого магазину зможуть знайти свого покупця на маркетплейсі.

  • Створіть якісні фото товарів

У багатьох майданчиках розміщення без фото навіть не розглядається. У деяких — воно платне. Ознайомтеся з усіма вимогами сервісу та знайдіть підрядника, який зробить фото вашого товару саме так, як це потрібно маркетплейсу. 

  • Подумайте про фільтри

У маркетплейсів часто багато фільтрів. Працювати з ними потрібно, та краще робити це обдумано. Вивчайте, чи є дублікати тегів у списку, обирайте найдоречніші та найпопулярніші опції. Також заздалегідь дізнайтеся про можливість зміни тегів. Так ви зможете моніторити популярні та адаптувати свої теги, щоб потрапляти у топ видачі на сайті.

  • Організуйте бездоганну «останню милю»

Логістика останньої милі — це останній етап ланцюга постачання, який відповідає за те, щоб замовлення зі складу вчасно дійшло до покупця у потрібному вигляді. Часто саме цей етап вирішальний для бездоганного customer experience. Тож ретельно продумайте та налагодьте організацію зберігання, обробки та відправлення товарів. Так ви уникнете проблеми й з маркетплейсом, і з покупцями.


Поширені помилки під час старту роботи з маркетплейсом

Вчитися краще на чужих помилках. Перевірте, чи не припускаєтеся ви поширених помилок!

  • Ігнорування акційних та рекламних пропозицій маркетплейсу.

За умов високої конкурентності водночас на одному й тому ж майданчику представлені десятки схожих чи однакових товарів від різних продавців. Щоб привернути увагу до себе та збільшити продажі, варто брати участь у різних пропозиціях від маркетплейсів: промо-розсилки, участь в акціях та спеціальних пропозиціях.

  • Неналагоджена комунікація.

В багатьох маркетплейсах комунікація лежить на плечах продавця. Якщо клієнт зайшов на добре знайомий маркетплейс і замовив товар у нового продавця, а той не передзвонив і не вислав товар протягом доби, ви втрачаєте не лише клієнта, а й довіру маркетплейсу. 32% покупців відмовляться від товару, якщо їм вчасно не зателефонують. 60% тих, кому пізно відправили товар з післяплатою, просто не забирають його з пошти. Результат: низькі продажі й відсутні чи погані відгуки, а в перспективі ще й штрафні санкції.

  • Відсутність контролю за залишками.

Коли на власному складі безлад, то може виникнути ситуація: на маркетплейсі товар наявний, в реальності — ні. Тоді у випадку покупки клієнтом товару на маркетплейсі доведеться повертати кошти та мати проблеми з сервісом.

  • Брак аналітики. 

Надмірне делегування своїх справ маркетплейсу може нашкодити. Важливо відстежувати показники продажів: які товари купують найбільше, які повертають й найголовніше — чому. Також варто моніторити конкурентів на маркетплейсі й ринок в цілому, щоб не впустити новий тренд і вчасно додати актуальні позиції в асортимент магазину.


Як допоможе фулфілмент?

В Україні більшість маркетплейсів або ж працюють за схемою де є вибір між Fulfillment by MarketPlace і Fulfillment by Merchant/Fulfillment by outsourcing (Rozetka, Kasta), або підтримують лише останній варіант (Епіцентр, prom.ua). 

У більшості випадків фулфілмент від маркетплейсу обійдеться дорожче та й організувати його важче. З ним швидкість доставки для покупця буде швидшою, однак за роботи на кількох маркетплейсах водночас доведеться жити з «розкиданими» на різних складах маркетплейсів товарами. 

Для того, щоб підтримувати власний фулфілмент, доведеться організувати:

  1. власний склад
  2. менеджерів
  3. точний облік товарів
  4. упаковку
  5. доставку

Лише оренда складу може відняти вагому частку доходів магазину. Також потрібно буде самостійно враховувати сезонність: в часи спаду проплачувати спорожнілий склад та менеджерів без роботи, в піковий період екстрено наймати людей чи самостійно як власнику бізнесу ставати менеджером та кур’єром і затикати собою дірки у штаті. До всього доведеться ще й утримувати персонал, навчати, контролювати якість виконання обов’язків та страхувати на випадки лікарняних, вихідних тощо.

Натомість можна скористатися фулфілмент-сервісом, таким як Юніпост фулфілмент.

Ми даємо інтернет-магазину:

  • інтеграція та управління замовленнями: об’єднуємо та синхронізуємо всі товари з усіх маркетплейсів. Оновлюємо залишки в режимі реального часу відразу на всіх майданчиках. Зручний особистий кабінет, де видно усі замовлення, прийом чи відвантаження товарів, повернення та залишки. Дивитися можна з будь-якого браузера або просто у смартфоні.
  • підготовка товарів до продажу: виконаємо індивідуальну переупаковку, нанесемо штрихкод та етикетку з необхідною інформацією згідно з вимогами маркетплейсу.
  • обробка повернень: забираємо повернення зі складів маркетплейсів, оформлюємо всі необхідні документи.
  • швидка доставка: Юніпост фулфілмент працює напряму з Укрпоштою, Новою поштою, Justin, Meest, логістичною компанією Делівері. Замовлення до 17:00 будуть вислані у той же день.
  • високотехнологічний склад з охороною 24/7: платите лише за товар, який розміщений на складі. Менше товару — менші витрати.
  • WMS-система: контроль залишків, точне місцезнаходження, маркування товару. 
  • огляд і перевірка товару з відеофіксацією: особливо вигідна для тих, хто надсилатиме товар напряму від постачальника.
  • страхування: зберігаємо усі товари за Договорами відповідального страхування. У випадку пошкодження чи втрати товару з нашої вини компенсуємо суму оголошеної вартості.

Важливо! Юніпост фулфілмент здійснює мультиканальну доставку. Тобто ми можемо відвантажувати як оптові замовлення на маркетплейси, так і товари у роздріб для кінцевих споживачів. Робота з Юніпост фулфілмент дасть вам змогу продавати водночас на кількох маркетплейсах. Товари при цьому будуть на одному складі, а інформація про всі замовлення — в одному особистому кабінеті.

Можна загрузнути в операційних процесах і цілодобово обслуговувати вимоги маркетплейсів, щоб забезпечити своїх покупців адекватним сервісом. А можна делегувати фулфілмент професіоналам. Звільніть собі час для розвитку бізнесу. Решту візьме на себе Юніпост фулфілмент!