Маркетплейс — це майданчик для продажу товарів в інтернеті. Фактично це «сайт-вітрина», де різні продавці виставляють свої товари, а покупці можуть зручно купити їх в одному місці. Маркетплейси виникають на основі власних магазинів (Rozetka, Kasta) чи від початку створюються такими (Prom.ua).
У кожного маркетплейсу є свої правила щодо маркування, пакування, оформлення товарів на сайті тощо, дотримання яких гарантує діяльність магазину на маркетплейсі.
Маркетплейси — це відносно легкий спосіб вийти в онлайн для офлайн-магазинів та комфортний старт для новачків в інтернет-продажах.
За статистикою червня цього року на prom.ua заходили понад 36 мільйонів юзерів!
Епіцентр надає дані у 17 мільйонів онлайн-покупців на місяць. Kasta звітує про 400 000 відвідувачів на день. Rozetka посідає 5-те місце за відвідуваннями серед всіх інтернет-сайтів України. Продавати за допомогою таких гігантів легше. Чи ні? Зараз з’ясуємо!
Серед плюсів роботи з маркетплейсами:
Звісно, є й мінуси:
Стати партнером маркетплейсу — гарна нагода для тих, хто не хоче чи не має можливості робити інвестиції у власний сайт, просування, але хоче продавати в інтернеті.
Перед стартом співпраці ретельно вивчіть всі вимоги маркетплейсу та подумайте, у який спосіб ви зможете їх забезпечити.
Існує 3 основних сценарії фулфілменту під час взаємодії з маркетплейсом:
Є й маркетплейси, що дають декілька варіантів на вибір. Наприклад, в Rozetka можна продавати самостійно або ж стати постачальником інтернет-магазину. Каста пропонує 2 опції: можна віддавати замовлений товар щодня для подальшої реалізації або ж самостійно займатися логістикою.
Після того, як обрали комфортний для себе сценарій, можна розпочинати реєстрацію. Правила різних сервісів різняться, та загальний порядок наступний:
Іноді ще потрібно обрати формат співпраці, якщо маркетплейс дає вибір. Також деякі майданчики вимагають внести певний внесок на баланс (аванс чи гарантійний рахунок, зокрема, доведеться сплатити в Касті та Епіцентрі).
Після цього можна завантажувати товари. Зверніть увагу, що у низки майданчиків є можливість зробити це автоматично: з вашого сайту за допомогою спеціального модуля, з файлу Excel, завдяки інтеграції з іншими сервісами чи по API.
Ознайомтеся з правилами на офіційному сайті обраного маркетплейса. Зверніть особливу увагу, працюють з ФОПами чи юридичними особами, категорії заборонених для продажу товарів та умови майданчика.
Це дасть розуміння, чи асортимент та ціни вашого магазину зможуть знайти свого покупця на маркетплейсі.
У багатьох майданчиках розміщення без фото навіть не розглядається. У деяких — воно платне. Ознайомтеся з усіма вимогами сервісу та знайдіть підрядника, який зробить фото вашого товару саме так, як це потрібно маркетплейсу.
У маркетплейсів часто багато фільтрів. Працювати з ними потрібно, та краще робити це обдумано. Вивчайте, чи є дублікати тегів у списку, обирайте найдоречніші та найпопулярніші опції. Також заздалегідь дізнайтеся про можливість зміни тегів. Так ви зможете моніторити популярні та адаптувати свої теги, щоб потрапляти у топ видачі на сайті.
Логістика останньої милі — це останній етап ланцюга постачання, який відповідає за те, щоб замовлення зі складу вчасно дійшло до покупця у потрібному вигляді. Часто саме цей етап вирішальний для бездоганного customer experience. Тож ретельно продумайте та налагодьте організацію зберігання, обробки та відправлення товарів. Так ви уникнете проблеми й з маркетплейсом, і з покупцями.
Вчитися краще на чужих помилках. Перевірте, чи не припускаєтеся ви поширених помилок!
За умов високої конкурентності водночас на одному й тому ж майданчику представлені десятки схожих чи однакових товарів від різних продавців. Щоб привернути увагу до себе та збільшити продажі, варто брати участь у різних пропозиціях від маркетплейсів: промо-розсилки, участь в акціях та спеціальних пропозиціях.
В багатьох маркетплейсах комунікація лежить на плечах продавця. Якщо клієнт зайшов на добре знайомий маркетплейс і замовив товар у нового продавця, а той не передзвонив і не вислав товар протягом доби, ви втрачаєте не лише клієнта, а й довіру маркетплейсу. 32% покупців відмовляться від товару, якщо їм вчасно не зателефонують. 60% тих, кому пізно відправили товар з післяплатою, просто не забирають його з пошти. Результат: низькі продажі й відсутні чи погані відгуки, а в перспективі ще й штрафні санкції.
Коли на власному складі безлад, то може виникнути ситуація: на маркетплейсі товар наявний, в реальності — ні. Тоді у випадку покупки клієнтом товару на маркетплейсі доведеться повертати кошти та мати проблеми з сервісом.
Надмірне делегування своїх справ маркетплейсу може нашкодити. Важливо відстежувати показники продажів: які товари купують найбільше, які повертають й найголовніше — чому. Також варто моніторити конкурентів на маркетплейсі й ринок в цілому, щоб не впустити новий тренд і вчасно додати актуальні позиції в асортимент магазину.
В Україні більшість маркетплейсів або ж працюють за схемою де є вибір між Fulfillment by MarketPlace і Fulfillment by Merchant/Fulfillment by outsourcing (Rozetka, Kasta), або підтримують лише останній варіант (Епіцентр, prom.ua).
У більшості випадків фулфілмент від маркетплейсу обійдеться дорожче та й організувати його важче. З ним швидкість доставки для покупця буде швидшою, однак за роботи на кількох маркетплейсах водночас доведеться жити з «розкиданими» на різних складах маркетплейсів товарами.
Для того, щоб підтримувати власний фулфілмент, доведеться організувати:
Лише оренда складу може відняти вагому частку доходів магазину. Також потрібно буде самостійно враховувати сезонність: в часи спаду проплачувати спорожнілий склад та менеджерів без роботи, в піковий період екстрено наймати людей чи самостійно як власнику бізнесу ставати менеджером та кур’єром і затикати собою дірки у штаті. До всього доведеться ще й утримувати персонал, навчати, контролювати якість виконання обов’язків та страхувати на випадки лікарняних, вихідних тощо.
Натомість можна скористатися фулфілмент-сервісом, таким як Юніпост фулфілмент.
Ми даємо інтернет-магазину:
Важливо! Юніпост фулфілмент здійснює мультиканальну доставку. Тобто ми можемо відвантажувати як оптові замовлення на маркетплейси, так і товари у роздріб для кінцевих споживачів. Робота з Юніпост фулфілмент дасть вам змогу продавати водночас на кількох маркетплейсах. Товари при цьому будуть на одному складі, а інформація про всі замовлення — в одному особистому кабінеті.
Можна загрузнути в операційних процесах і цілодобово обслуговувати вимоги маркетплейсів, щоб забезпечити своїх покупців адекватним сервісом. А можна делегувати фулфілмент професіоналам. Звільніть собі час для розвитку бізнесу. Решту візьме на себе Юніпост фулфілмент!